|
Med nye venner ? -
"On the Road Again".
Dar es Salaam - Chalinze - Morogoro.
.
Ved udtjekning fra
Seacliff beder jeg receptionisten sende regningen til C. De er trods
alt stamkunder ? (Jeg har ikke fået vekslet).
På receptionistens computerskærm står ikke noget om en
betalingsaftale, så det kan ikke lade sig gøre - men til gengæld tager de kreditkort og så
er dét
problem løst.
|

Tirsdag
17-juni
|

Exit Dar es Salaam. Heading
West. |
|
Hos C spurgte
jeg Patrick efter de penge som EE sagde er bestilt.
Patrick
har ikke hørt om at
der skulle være lagt penge til side til projektet, men efter en
telefonopringning lover han at arrangere at der bliver sendt en i banken
efter penge.
Fandt ud af at det
kun er de to flagdrenge jeg skal betale dagløn.
De to chauffører får
penge gennem deres arbejdsgiver - også til bilerne.
|
|
|
Tiden går.
|
 |
|
Det er A1 vi skal
måle:
Start i krydset.
150 km oppe ad vejen ligger Segera, hvor vi skal dreje til
højre og fortsætte mod Tanga.
|
|
|
|
Har dobbelttjekket
udstyret.
Stadig ingen spor af penge.
EE har foreslået at jeg overtager resten af hans penge, da han er
på vej tilbage til Dar es Salaam
Jeg kan få suppleret op, når Mogens og
Arip skal på landevejen igen senere på ugen.
Klokken bliver 11. Jeg
havde i min naivitet forestillet mig at vi var afsted ved 9 - 9:30
tiden.
Jeg er klar.
Rykker jævnligt
Patrick for nyt fra udsendingene i banken.
"Five
minuttes" ! er standardreplikken. "But you must understand:
Tanzanian burokrathy. It's difficult"
Til sidst besluttede
jeg at køre uden penge og satse på hvad EE har, men Patrick stoppede mig og sagde at NU var der
"only five minuttes"!
.....

Matthew.
|
|
Orienterer drengene om
situationen og
bruger ventetiden til
at finde ud af hvem af dem der skal med og hvad de er bestilt til
at lave.
Chaufføren, som samlede
mig op i lufthavnen og har kørt for mig i går og i dag, skal ikke med !?
Jeg spurgte
ham ellers i går om det var ham, der skal køre bilen ude på vejen og
det svarede han bekræftende på.
Han præsenterede mig godt nok for
en anden fyr i morges, hans bror, men det gik ikke op for mig, at han skal
overtage chaufførrollen.
Der er lidt problemer med at forstå hinanden.
Broderen,
"min" chauffør, hedder Bwanali.
Finder senere ud af at
det betyder "Hr." på Swahili (Bwana - Bwanali)
Så Bwanali ender vist med at betyde Hr. Ali.
Chaufføren i
skiltebilen hedder Matthew.
Flagdrengene hedder
Abdu og Amadi.
|
.....
Forlod Dar es Salaam kl. 11:30 med penge på
lommen.
Fem kvarters kørsel til politistationen i Chalinze, hvor vi skal møde Mr. Arip.
|
|
Så er vi her ! |

Vejkrydset i Chalinze.

Pineapples anyone ?
|
|
Ankommer til
politisstationen i Chalinze, som viser sig at være et vejkryds med en samling boder og
en masse frugt- og souvenirsælgere
Min mobiltelefon kan ikke
få kontakt med Arip's.
Vejbelægningen ser
meget bedre ud end den jeg målte i Etiopien.
.
Fem minutter efter en
telefonopringning fra den lokale telefon-kiosk ankommer den tanzanianske
ingeniør Mr. Arip.
|
.....
Endelig en der kan
tale engelsk.
Nu gælder det om at hive så mange oplysninger ud af ham om
projektet, vejen og praktiske ting og sager som muligt.
Drengenes engelsk er umuligt og de kender ikke noget til C og C's
projekter.
Da faldloddet skal overnatte på
politistationen, får Arip først fat i politichefen og præsenterer ham for
stationens nye opgave.
Brevet fra Ministeriet fik ham vist
hurtigt overbevist og han kommer ud og får udstyret og mig præsenteret.
Han virker meget venlig.
Sjov skik med at stå og holde hinanden i hånden mens man
taler sammen.
"På gensyn i aften."

Police station, Chalinze
|
|

Mr. Arip
|
Vi tager fat på
opgaven.
Jeg tegner og fortæller og Arip
oversætter.
Det går forholdsvis godt.
|
Flagmændene/drengene fik vist hurtigt tag på situationen. - Det
er mere end man kan sige om min chauffør.

Matthew, Arip, en fra Arip's team
og Mr. Bwanali - "min" chauffør.
Der er venstrekørsel i Tanzania. |
|
Han kan ikke forstå at tallene på afstandsmåleren er et
udtryk for bilens kørte længde og viser virkelige
afstande i kilometer og meter - derfor kan han heller ikke relatere tallene
til længder på vejen og han kan slet ikke vurdere afstande, så han
snegler
sig de 400 m. afsted fra målepunkt til målepunkt, med øjnene
fastklæbede på de rullende numre på displayet, indtil de
pludselig (og uventet?) skifter til de tal som jeg har bedt ham om at køre
til - og så hakker han bremsen i.
Der er kantpæle for hver 500 og
1000 m. og de står ret præcist, så dem hænger vi stationeringen
op på.
Det er kropumuligt at få
chaufføren til at glemme displayet og køre direkte til en
kantpæl, når næste måling bliver et helt tusind-tal.
Der er også lige den ekstra
byrde at han skal placere belastningspladen i hjulsporet...
Jamen det er hele tre ting !
Med 5 - 10 km/t er 400 m. en lang
afstand...
|
|
|
|
.....

.
Nærmeste overnatningssted ligger
i Morogoro, halvanden times kørsel bort fra vejen vi skal måle.
Arip blev "hængende"
til 15:30 tiden, hvor vi begynder at pakke sammen, fordi vi gerne
vil
være i Morogoro inden det bliver mørkt ved 17:30 tiden.
I det samme dukker EE og Mogens op.
Goddag goddag. Går det godt ?
EE skal til Dar og videre til
DK om et par dage.
Efter telefonproblemerne mener han det vil være en god idé at
anskaffe et tanzaniansk sim-kort og køre på taletidskort. De
skulle ikke være særligt dyre.
Han kom med et et par timer senere.
|
|

Mogens og Arip's team var i gang med
noget nivellering på en strækning af vejen. |
Til Morogoro.
Mogens tager mig med til et hus i
Morogoro som en C mand, der arbejder på et andet vejprojekt, har
lejet af en inder der bor i USA.
Der kan vi låne værelser. Altså i Morogoro - ikke USA.
|
|
|

Det blev alligevel sent.
.
Mogens og jeg ankom sent (kl. 20) til den restaurant hvor
vi havde aftalt med C-manden J og en engelsk (vistnok) kollega at mødes
til aftensmad.
Det var buldermørkt da vi ankom til Morogoro, så jeg har slet ingen
fornemmelse af hvor stor byen er, men dét jeg nåede at se af
landskabet rundt om, så flot ud, med bjerge og skove.
.
Restaurantens størrelse, udseende og placeringen i en velplejet have, kom
lidt bag på mig.
Jeg tror jeg sammenligner for meget med Etiopien. Det
er det langt fra. Den materielle standard er langt højere her.
Spisekortet var en fornøjelse. Ingen "injerra", eller
tanzanianske retter for den sags skyld, men indiske, kinesisk og italienske -
selv pizza fra stenovn !? og alt muligt andet godt.
|
|

På vejen til Morogoro. |
|
|
|
Jeg havde ikke spist siden i morges (ej heller mit team - undskyld. Det
sker næsten altid første stressede dag), så jeg kastede mig over forretten.
.....

Nogle overehalinger var lige friske nok...
(Som sagt - der er venstrekørsel !)
.....
Tilbage
i inderens hus satte Mogens
og jeg os ned og snakkede om projektet og
de forhold jeg sandsynligvis kommer til at arbejde under. Mogens
siger han plejer at starte tidligt, kl. 06 for at få noget ud
af dagen inden det bliver for varmt.
Jeg ved af erfaring at jeg ikke kan stoppe tidligt selv om jeg
starter tidligere.
Hvis jeg starter tidligt betyder det bare at
jeg arbejder flere timer.
Det er måske noget jeg burde arbejde på at ændre ? |
|
 |
Jeg havde aftalt med
mit team at vi mødes kl. 07 ved fladloddet ved Chalinze politistation.
Med halvanden
times kørsel til Chalinze, ingen morgenmad, men med en tur under bruseren,
betyder det, at jeg skal sætte vækkeuret til at ringe lidt over 05.
Det svarer til lidt over 04 i DK ! (Det er bestemt lettere at arbejde
alene og være uafhængig af aftaler !)
.....
|
|